Samenstellers Eva Kelder en Annemarie de Gee

Ik, moeder! Verhalenbundel over moederschap

Vlak voor aanvang van de Boekenweek verschijnt bij uitgeverij Meulenhoff Ik, moeder, samengesteld door Annemarie de Gee en Eva Kelder. Speciaal voor deze verhalenbundel schrijven veertien auteurs een nieuw, literair verhaal waarin het moederschap wordt bevochten en gevierd.
Met bijdragen van Yasmine Allas, Karin Amatmoekrim, Neske Beks, Saskia De Coster, Anna Enquist, Annemarie de Gee, Sanneke van Hassel, Marjolijn van Heemstra, Joke J. Hermsen, Eva Kelder, Jannah Loontjens, Manon Uphoff, Aukelien Weverling en Nilgün Yerli.

 

In onze hoofden bestaan er twee stereotype moeders: de truttige moeder die volledig voor huis en gezin kiest, en de op zich zelfgerichte partime-moeder met een dijk van een carrière, en vijf dagen opvang in de week. Voor diegenen die zich als moeder ergens in het midden van het spectrum wenst te bevinden, is het zoeken naar een wankel evenwicht. We willen het allemaal: de perfecte vrijgevochten, krachtige vrouw zijn die we waren, want waar is de emancipatie anders goed voor geweest?, en tegelijkertijd ons volledig aan het moederschap overgeven. Moeder-zijn zit in onze genen.

Welke rollen heb je als vrouw te vervullen en hoe verenig je die (in vredesnaam) met elkaar? Wie zijn wij als moeders, in een maatschappij waarin vrouwen gelijk kunnen zijn aan mannen? Is onze huidige maatschappij nog een vruchtbare voedingsbodem voor gezonde ouders en kinderen? Worden we steeds slechtere moeders?

Ik, moeder is een bundeling fictieverhalen waarin veertien zeer uiteenlopende, vrouwelijke auteurs het moederschap centraal zetten. Door het mozaïek aan verhalen doen we recht aan de complexiteit van dit thema. Het boek sluit perfect aan op het thema van de Boekenweek van volgend jaar: De moeder, de vrouw.

Moeder en schrijver-zijn hoeft niet voor problemen te zorgen maar leidt in de praktijk dikwijls tot een ingewikkelde spagaat. Het kind reist mee in werk en gedachten. Dit geldt vast en zeker net zo goed voor pak hem beet vrouwelijke chirurgen, maar bij schrijvende vrouwen is er meer aan de hand. Kan er ultieme vrijheid en verbeelding bestaan, als er tegelijkertijd rust, reinheid en regelmaat moet worden geboden? Auteur Kim Brooks schrijft in haar essay A Portrait of the Artist as a Young Mother (2016) voor het online tijdschrift The Cut, onderdeel van New York Magazine: ‘Kunst moet dingen overhoop halen en bevragen’, schrijft ze, ‘het moet alles wat comfortabel en veilig is verstoren. Dat is het tegenovergestelde van wat een ouder moet doen.’ Wat vinden de schrijvers van Ik, moeder hiervan?

Schrijven over het moederschap wordt vaak wantrouwig ontvangen, men speurt naar clichés en schat het belang van fictie over moeder-zijn niet op (literaire) waarde. Wat maakt de stem van moeders zo gemarginaliseerd in de Nederlandse letteren dat zelfs het CPNB de vrouw vergeet? En waarom moffelen vrouwelijke auteurs het moederschap zo geruisloos weg in hun werk?

Aan Ik, moeder schrijven mee:

Yasmine Allas, Karin Amatmoekrim, Neske Beks, Saskia de Coster, Anna Enquist, Annemarie de Gee, Sanneke van Hassel, Marjolijn van Heemstra, Joke J. Hermsen, Eva Kelder, Jannah Loontjens, Manon Uphoff, Aukelien Weverling, Nilgün Yerli.

Februari 2019 in de boekhandel, Ik, moeder (uitgeverij Meulenhoff)